دسته‌بندی نشده

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

همه پدران و مادران علاقه دارند تا با آموزش مهارت های زندگی به کودکان، به آینده آن ها کمک کنند. اساس مهارت های عملکرد اجرایی مانند حل مسئله و کنترل خود در اولین سالهای زندگی کودک ساخته میشود و که نهایت می تواند منجر به موفقیت بیشتر در حرفه آینده شود. بر اساس یک نظرسنجی اخیر ، مهارت های عملکرد اجرایی نسبت به توانایی های فنی ، سابقه تحصیلی و سایر عوامل ارزش بیشتری دارد.

و اما مهارت های عملکرد اجرایی در مسیر آموزش مهارت های زندگی به کودکان چیست؟

مهارت های عملکرد اجرایی فرآیندهای ذهنی هستند که ما را قادر می سازد تا برنامه ریزی ، تمرکز، توجه و دستورالعمل ها را به خاطر بسپاریم و چندین کار را با موفقیت انجام دهیم.

در اینجا  مجموعه آواگران نکات و منابعی را برای کمک به تقویت این مهارت های مهم آورده است که شامل:

  • کار گروهی
  • سازگاری
  • تفکر انتقادی
  • حل مسئله
  • خود کنترلی و
  • حافظه کاری.
  1. یاد گرفتن کار گروهی به منظور آموزش مهارت های زندگی به کودکان

کار گروهی یک مهارت ضروری برای یادگیری هر کودک خردسال است – در بسیاری از موقعیت های روزمره ، مانند هنگام بازی با یک دوست یا هنگام کمک به والدین یا خواهر و برادر در انجام وظایف ، به کار می افتد. یادگیری زودهنگام این مهارت – همراه با سایر مهارت های عملکرد اجرایی – به کودک شما در ایجاد روابط و تعامل با دیگران کمک می کند.

چند نکته مهم در راه آموزش مهارت های زندگی به کودکان

  • چگونه می توانید مهارت های کار گروهی فرزند خود را در خانه تقویت کنید؟ در اینجا چند ایده آسان وجود دارد:
  1. کارگروهی را به یک بازی تبدیل کنید: یک بازی را انجام دهید که نیاز به همکاری شما و فرزند شما دارد. به عنوان مثال ، ببینید که چگونه می توانید یک برج را با گذاشتن بلوک ها بسازید.
  2. ارتباطات کودکان را افزایش دهید: وقتی کودکان با دیگران نقشی را بازی می کنند، درواقع کار گروهی را تمرین می کنند. مثل: کار کردن در کنار یکدیگر برای نمایش داستان و سناریوهای ساختگی.
  3. گروه بندی را اموزش بدهید: با هم کار کنید تا جایی که ممکن است موارد یا رنگ خاصی را که به هم مرتبط است را پیدا کنید. این بازی سرگرم کننده باعث می شود کودک شما هنگام پیاده روی ، در ماشین ، در حین سفر خرید مواد غذایی یا هنگام انتظار در مطب پزشک سرگرم شود.
  • اگرچه کار گروهی برای کودکان در هر سنی مهم است ، اما این یک مهارت حیاتی در بزرگسالی هم است. در حقیقت ، 90 درصد از کارفرمایان معتقدند مهارت های عملکرد اجرایی مانند کار گروهی و خودکنترلی با تکامل جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.
  1. روش یاد دادن سازگاری در راه آموزش مهارت های زندگی به کودک

انعطاف پذیری و یا سازگاری ممکن است مهارتی سخت برای کودک نوپا به نظر برسد که برای شروع تقویت این مهارت زود باشد، اما تقویت آن در اوایل زندگی بسیار مهم است. برای کودکان ، سازگاری به معنای یادگیری نحوه واکنش به اطلاعات جدید و چگونگی تغییر و تعامل هرچه راحت تر بین کارها (بدون رنجش و عصبانیت!) است.

  • این مهارت عملکرد مهم اجرایی برای کودکان این امکان را فراهم می کند که مهارت های دیگر مانند کار گروهی و حل مشکلات هم تقویت شوند.

مجموعه ی اواگران موارد زیر را برای تقویت مهارت سازگاری کودکان پیشنهاد میکند:

  1. بازه ی زمانی بازی: بین 2 تا 3 سالگی ، کودکان ابتدا بازی مشارکتی را یاد می گیرند. برای یک بازی موفق درکنار دوستان، آنها باید با کارهای دوستان خود سازگار شوند. (اماده ی عکس العمل منایب درمقابل عمل دوستان خود.)
  2. بازی تعاملی: همانطور که کودکان درگیر بازی های تظاهری هستند ( نقش دکتر یا خاله بازی) ، ایده هایی را از زندگی خود می گیرند و از آنها به عنوان راهنما استفاده می کنند. وقتی این بازی ها در محیط گروهی اتفاق می افتد ، کودکان باید واکنش دیگران را در نظر بگیرند تا سناریو ادامه پیدا کند.
  3. بازی تخیلی: به کودکان کمک کنید و آنها را تشویق کنید تا از وسایل دور ریختنی خانه، وسایلی جدید درست کنند ، مانند استفاده از رول دستمال کاغذی به عنوان وردنه یا تلسکوپ. استفاده مجدد از وسایل روزمره بعنوان وسایل بازی، توانایی کودک را برای اختراع ، خلق کردن و تفکر خارج از چارچوب تقویت می کند.
  • سازگاری همچنین نقش مهمی در موفقیت آینده کودکان در محل کار دارد. بر اساس یک نظرسنجی اخیر ، مهارتهای عملکردی مانند سازگاری ، خودکنترلی و حافظه کاری در داوطلبان بیشتر از تواناییهای فنی ، سابقه تحصیلی و سایر عوامل ارزش دارد.
  1. نحوه به دست آوردن تفکر انتقادی در مسیر آموزش مهارت های زندگی به کودکان

تفکر انتقادی – توانایی دریافت اطلاعات جدید و تعیین نحوه استفاده بهینه از آن – نقش مهمی در زندگی کودکان خردسال دارد. با همه چیزهای جدیدی که فرزند شما قبل از 5 سالگی می آموزد ، شما می خواهید مطمئن شوید که  ایا او آماده استفاده از هر اطلاعات در زمان مناسب است.

  • نگران نباشید – شما به احتمال زیاد چندین کار را برای کمک به ایجاد تفکر انتقادی فرزند خود انجام می دهید! در واقع ، زمان بازی زمان بسیار خوبی برای تمرکز طبیعی بر این مهارت ، همراه با سایر مهارتهای مهم اجرایی مانند حافظه فعال و کنترل خود است.

دراینجا چند ایده ی دیگر برای تقویت تفکر انتقادی کودکان پیشنهاد شده است:

  1. سوالاتی بپرسید که نیاز به توضیح داشته باشند: به فرزند خود زمان کافی بدهید تا پاسخ های خودش را انالیز و اماده کند. به عنوان مثال از این قبیل سوالات بپرسید:
  • “این ____چه احساسی را در شما به وجود می آورد؟”
  • “اگر ______ اتفاق بیفتد چه می کنید؟ چرا؟”
  • “چرا تصمیم گرفتید آن را ترسیم کنید؟”
  1. یک تاریخ بازی با سایر کودکان ترتیب دهید: بازی با سایر کودکان زمان کاملی را برای فرزند شما برای دریافت اطلاعات جدید فراهم می کند. او باید نحوه واکنش نشان دادن یا استفاده از اطلاعات جدید را برای ادامه بازی بیاموزد.
  2. نقش آفرینی: هنگام بازی تظاهری، اطلاعات جدیدی را به فرزند خود دهید و از او بپرسید که او چه واکنشی نشان می دهد یا چه خواهد کرد. سناریوهایی ایجاد کنید و از فرزند خود بپرسید که بعد باید چه اتفاقی بیفتد!
  3. آموزش مهارت های زندگی به کودکان: روش حل مساله

ما به عنوان والدین به آینده فرزندان خود و مهارت هایی که برای موفقیت در زندگی بعدی نیاز دارند اهمیت می دهیم. کمک به فرزندانمان برای توسعه مهارت های عملکردی اجرایی (مانند حل مسئله) در مراحل اولیه می تواند راه را برای موفقیت هموار کند.

  • مهارت حل مساله در کودکان خردسال می تواند به سادگی انجام بازی باشد. مانند بازی هایی چون:
  1. کاراگاه بازی را امتحان کنید: چندین اسباب بازی یا اشیاء دیگر را انتخاب کنید و آنها را در اطراف خانه خود مخفی کنید. سرنخ هایی درباره اینکه اشیاء در کجا قرار دارند ارائه دهید. از فرزند خود بخواهید تا فهرستی با تصاویر یا نام اشیاء ایجاد کند و به او کمک کند که پس از یافتن آنها ، آنها را کنار بگذارد.
  2. با پازل تمرین کنید: پازل ها انگیزه ذاتی را تقویت می کنند زیرا رضایت از حل پازل تنها پاداشی است که کودکان را تشویق به حل مساله میکند. فرزند خود را تشویق کنید تا انواع مختلف پازل را از پارل های قدیمی گرفته تا نسخه های دیجیتالی در برنامه های آموزشی را امتحان کند.
  3. با بلوک بازی کنید: وقتی فرزند شما با بلوک بازی می کند ، از او بخواهید که بر اساس سناریوهای مختلف سازه بسازد (به عنوان مثال ، “آیا برای ماشین من یک گاراژ خواهید ساخت؟” یا “بیایید وانمود کنیم که چند اسب داشتیم. آیا می توانید برای آنها خانه بسازید؟ ؟ »). از فرزند خود بخواهید سازه ی خود را توضیح دهد وسوالاتی بپرسید که او را تشویق می کند تا راه حل هایی مانند “غذای اسب ها را کجا قرار دهیم؟” یا “اگر ما نیاز به حمام کردن آنها داشتیم چه باید بکنیم؟”
  • به یاد داشته باشید که فرایند حل مساله مهمتر از یافتن راه حل یا پاسخ مناسب است. اطمینان حاصل کنید که زمان کافی در اختیار کودکان می گذارید!
  1. آموزش مهارت های زندگی به کودکان: روش تقویت حافظه کاری

همه بچه ها چه در دعوای خواهر و برادری، چه در عصبانیت قبل از خواب و هم گریه برای انجام دادن کار مورد علاقیشان، در برخی مواقع با خود کنترلی دست و پنجه نرم می کنند.

به بیان ساده ، خود کنترلی توانایی کنترل احساسات و خواسته هایی است که بر رفتار ما تأثیر می گذارد ، و درسهایی که کودکان در پنج سال اول در مورد خود کنترلی می آموزند تأثیر طولانی مدت دارند

  • فعالیتهای ساده امروز به فرزند شما کمک می کند تا در آینده به آرزوهای بزرگ برسد. این مهارت را در خانه با فعالیتهای ساده زیر انجام دهید:
  1. غذا درست کنید: مراحل یک دستور پخت یک غذا را دنبال کنید ، مواد را اندازه بگیرید ، تایمر را تنظیم کنید و فرایند پخت را بررسی کنید. چند تا از این دستور العمل های کودک پسند را امتحان کنید! نکته ی مهم تنظیم زمان و افزایش میزان صبوری کودکان است.
  2. بازی بردگیم را انجام دهید: انتخاب کنید که چه کسی اولین نفر است ، به نوبت عمل کنید و دستورالعمل های بازی را دنبال کنید.
  3. با موزیک برقص: با فرزند خود با موسیقی برقصید و وقتی موسیقی متوقف شد باید بایستید (درهرحالتی که هستید متوقف بشوید). برای کودکان بزرگتر ، از آنها بخواهید در موقعیت خاصی متوقف بشوند.
    • این گونه فعالیت ها با یادگیری پیروی از قوانین یا دستورالعمل ها ، توانایی کودک شما را برای تمرکز بر وظایف محول شده، مدیریت رفتار و تمرین صبر آزمایش می کند.
  1. آموزش مهارت های زندگی به کودکان: روش تقویت حافظه کاری

حافظه کاری فرزند شما فراتر از به خاطر سپردن اطلاعات است. به او این توانایی را می دهد که از اطلاعات مانند دستورالعمل ها یا قوانین و تکمیل کارهای چند مرحله ای استفاده کند.

  • تقویت حافظه کاری – یک مهارت مهم در عملکرد اجرایی – به کودکان کمک می کند تا کارهای پیچیده تری را بر عهده بگیرند و به آنها این فرصت را می دهد تا چالش ها و مزایایی مسئولیتی را که برعهده میگیرند را انالیز کنند که بخش مهمی ازفرایند بزرگ شدن همین مهارت است.

با لذت بردن از این فعالیتها در کنار هم ، به فرزند خود کمک کنید تا حافظه کاری خود را تقویت کند:

  1. داستان بسازید: شروع به ساختن یک داستان کنید و از فرزندتان بپرسید بعدش چه اتفاقی می افتد. داستان را با هم تمام کنید!
  2. با صدای بلند بخوانید: از فرزندتان بخواهید داستان مورد علاقه یا آنچه در قسمت مورد علاقه او در کتاب اتفاق افتاده را بازگو کند.
  3. بازی های بردگیم انجام دهید: قوانین بازی را رعایت کنید و از فرزندتان بپرسید مرحله بعدی چیست.
  4. کارهای خانه را با هم انجام دهید: از فرزندتان بخواهید اتاقشان را مرتب کرده و زباله ها را دور بیاندازند، و هنگام تمیز کردن اتاقش روی موارد خاصی تمرکز کنید مثل: مراحل مرتب کردن اتاق- اول اسباب بازی ها را سرجایشان بگذارند و بعد لباس هایشان را جمع کنند.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *