دسته‌بندی نشده

کتابخانه صوتی همراه نابینایان

کتابخانه همراه نابینایان

جوامع انسانی در طول تاریخ از نابینایان و کم بینایان بسیار زیادی بهره برده است. کافی است صفحات تاریخ را ورق بزنیم تا در میان دانشمندان، نویسندگان، شاعران و هنرمندان، با نام نابینایان بسیار زیادی برخورد کنیم. شاید تا کسی نابینا نباشد، سختی هایی که این عزیزان در زندگی متحمل آن می شوند را نتواند درک کند. یکی از دلایلی که موجب می گردد تا یک شخص بتواند نسبت به خود و یا دیگران اطلاعات به دست بیاورد، بینایی است. اما نابینایان از طریق دیگر حواس خود، این نقص جسمی شان را مرتفع می کنند.

شیوه رفتار با نابینایان

شیوه رفتار با نابینایان در جامعه و فراهم کردن امکانات لازم برای آن ها به نحوی که بتوانند از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنند، به شدت در حالات روحی و سرنوشت آن ها تاثیر می گذارد. باید امکاناتی را فراهم آوریم تا آن ها در نهایت واقع بینی این احساس را تجربه کنند که هیچ فرقی با دیگران ندارند و می تواند به خوبی افراد دارای بینایی کامل زندگی کنند.

در کشورهای پیشرفته برای اینکه نابینایان زندگی راحت تری داشته باشند انواع ابزار ویژه برای آن ها ساخته شده است. در خیابان ها و ساختمان ها محیط برای نابینایان، مناسب سازی شده است تا با مشکلات بزرگ و کوچک رو به رو نشوند و راحت بتوانند در خیابان ها و ساختمان ها تردد کنند.

در مقابل این قشر از جامعه وظیفه داریم محیطی بسازیم که زندگی برای نابینایان راحت شود. باید ابزارهایی ساخت که چراغ زندگی آن ها را روشن نماید.

فواید کتابخوانی برای نابینایان

بزرگترین چراغ روشن در زندگی یک نابینا چیزی جز کتاب نیست. تمامی آنچه که چشم ها از دیدن آن عاجزند را می توان در کتاب دید. یکی از بزرگترین مشکلات نابینایان عزیز آن است که امکان استفاده از بسیاری از ابزار تکنولوژی را ندارند و برای مطالعه و انجام بسیاری از کارهای روزمره مجبورند از همان ابزارهای قدیمی استفاده کنند. از طریق کتاب می توان بسیاری از اطلاعات را که تنها راه به دست آوردنشان از طریق دیدن است به دست آورد. پس یکی از ملزومات مناسب سازی جامعه و راحت سازی زندگی برای نابینایان، فراهم آوردن شرایطی است تا آن ها راحت بتوانند به مطالعه بپردازند و به هر کتابی به راحتی دسترسی داشته باشند. فراموش نشود که نابینایان نیز به اندازه بینایان، حق ادامه تحصیل دارند.

کتابخانه صوتی همراه نابینایان

شاید تجربه شیرین ورق زدن کتاب صوتی و یا در دست داشتن کتابخانه ای بزرگ و همراه، برای نابینایان بسیاری، یک حسرت بزرگ باشد. از آن جایی که عموم مردم هشتاد درصد اطلاعاتشان را از طریق بینایی کسب می کنند کتاب برای نابینایان عزیز حکم ورود به دنیای جدیدی را دارد که در آن دیگر، ندیدن و عدم بینایی یک نقص به حساب نمی آید. هر کتاب دنیایی را در خود جای داده که برای ادراکش نیاز به خیال است و نیازی به چشم وجود ندارد. البته این امر مهم به شرطی محقق می شود که یک نابینا کتاب و در واقع کتابخانه ای کامل را در دستانش داشته باشد. مدت هاست کتاب های صوتی و کتاب هایی به خط بریل تلاش در مرتفع کردن نیاز نابینایان به کتاب دارند.

نواقص کتاب هایی به خط بریل

اما کتاب های صوتی و نیز کتاب هایی به خط بریل نواقصی دارند که هنوز رفع نشده است. مثلا هنوز کتابی صوتی که بتوان از طریق خطوط بریل به آن دسترسی داشت و آن را تورق کرد ابداع نشده است. یا خواندن و تولید کتاب به خط بریل کاری بسیار زمان بر و متاسفانه بسیاری از کتاب ها فاقد نسخه بریل هستند. یک نابینا اگر بخواهد در موبایل به کتاب صوتی گوش فرا دهد نیاز دارد تا فردی در کنارش باشد، از سوی دیگر امکان تورق کتاب و پس و پیش کردن آن را ندارد.

کتاب های بریل نیاز به کاغذ بسیار زیاد دارد و در دوره ای که کمبود منابع زیست محیطی بیداد می کند، تولید آن ها شاید برای ناشران چندان به صرفه نباشد.

کتابخانه همراه نابینایان آواگران

کتابخانه همراه نابینایان، محصولی از انتشارات آواگران است که در آن علاوه بر اینکه گنجینه ای بزرگ از کتاب های صوتی نهفته است، امکان تورق نیز وجود دارد. نابینایان عزیز از طریق کارت کتابخانه همراه نابینایان آواگران و قلم مخصوص آن می توانند تعداد بی شماری کتاب با موضوعات مختلف را مطالعه نمایند بدون اینکه به کمک فردی دیگر نیاز داشته باشند. این مجموعه قابلیت همکاری با درس های دانشگاهی نابینایان را نیز دارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *