دسته‌بندی نشده

تربیت مناسب کودکان

تربیت مناسب کودکان

در جامعه پرشتاب امروزی و مبتنی بر فناوری ، تربیت مناسب کودکان امری ضروری است که اکنون بسیار مهمتر از همیشه خودش را نشان می دهد. یکی از مهمترین مسئولیت هایی که ما به عنوان والدین برعهده داریم این است که به فرزندانمان کمک کنیم مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند، و همچنین بتوانیم نحوه تعامل مودبانه با مردم را به آنها نشان دهیم و به آنها بیاموزیم که چگونه با دیگران با احترام رفتار کنند.

اصول تربیت کودک

  • برای تربیت مناسب کودکان، خواه به مناسبت یک جشن، یک وعده غذایی خانوادگی، یک سفر ساده و یا رفتن به مغازه خواربارفروشی ، والدین می توانند از این فرصت های اجتماعی برای القای رفتارهای مناسب و مودبانه به فرزندان خود استفاده کنند که به بخشی عادی از زندگی آنها در نوجوانی و پس از آن تبدیل خواهد شد.

در اینجا روش عالی وجود دارد که والدین می توانند رفتارهای محترمانه را به فرزندان خود بیاموزند.

روش های کلیدی برای تربیت مناسب کودکان

  1. استفاده از عبارت هایی چون “لطفا” و “متشکرم” را فراموش نکنید:

حتماً به کودک خود بیاموزید که از عباراتی مانند “ایا من می توانم…؟”، “بسیارعالی!” ، متشکرم”و “لطفا” و “تو چطور هستی؟” استفاده کند.

  1. استفاده از تلفن همراه در مکان و زمان مناسب را آموزش دهید:

به عنوان مثال، اگر فرزند شما تلفن همراه دارد ، حتماً این مورد را به انها گوشزد کنید که به هنگام صرف ناهار و شام تلفن همرا خود را برسرمیزغذا نیاورند. (در واقع ، ممکن است بخواهید تمام وسایل الکترونیکی  ازجمله موبایل و تلویزیون را خاموش کنید تا بتوانید به یکدیگر و مکالمه شام توجه کنید.)

  1. به کودکان بیاموزید که دررقابت مهربان باشند:

به فرزند خود بیاموزید که در هنگام پیروز شدن در مسابقات، مغرور نباشد و در هنگام شکست، دیگران را تشویق کند و حسرت نخورد. سال ها بعد همین مهربانی در رقابت یک مهارت مهم برای کودکان در کارهای خانه و محل کار و در پروژه ها با دیگران نیاز به همکاری دارند خواهد بود.

  1. کودک خود را تشویق کنید تا از “آقای” و یا “خانم”استفاده کند:

ممکن است قدیمی به نظر برسد ، اما استفاده از عنوان و نام خانوادگی واقعاً خوش برخورد ترین روش برای کودک برای خطاب یا ارجاع به شخصی است.

  1. برای تربیت مناسب کودکان، کودک خود را عادت دهید که منتظر بماند تا نوبت او برای صحبت کردن برسد:

این یکی از مواردی است که بسیاری از کودکان، به ویژه بچه های کوچکتر، با آن مشکل دارند این است که به هنگام صحبت کردن به اندازه ی کافی صبور نیستند. این امر به این دلیل است که اغلب، بچه ها می خواهند به محض اینکه چیزی برایشان پیش آمد افکار خود را بیان کنند. کودکان نیز به طور طبیعی خودمحور هستند و ممکن است نیاز به یادآوری داشته باشند تا قبل از قطع صحبت منتظر بمانند تا دیگران صحبت خود را تمام کنند. هنگام رعایت اصول تربیت مناسب کودکان، برای یادگیری این عادت، والدین می توانند از یک یادآوری بصری ، مانند یک کارت یا عروسک استفاده کنند. به سادگی همه را مجبور کنید وقتی نوبت صحبت کردن آنهاست کارت را نگه دارند تا به بچه ها یاد بدهند چگونه منتظر بمانند تا نوبت آنها برسد و کارت را بگیرند و صحبت کنند.

  1. هنگام تربیت مناسب کودکانتان، نحوه پاسخگویی آنها به تلفن را بررسی کنید:

هنگام پاسخگویی به تلفن، به فرزند خود بیاموزید که بگوید: “به مادرم بگویم چه کسی تماس گرفته است؟” به جای گفتن “تو کی هستی؟” و برای امنیت، به فرزند خود یادبدهید که هنگام پاسخگویی به تلفن نام و نام خانوادگی خود را نگوید (مانند “من آرش خسروی هستم و اینجا خونمونه”). همچنین به فرزند خود یادآوری کنید که هرگز در خانه برای صدا زدن شما فریاد نزند ، بلکه به سمت شما برود و به شما بگوید که یک تماس تلفنی دارید. اگر در دسترس نیستید ، به فرزند خود بیاموزید که چیزی شبیه به این را بگوید: “او در دسترس نیست. آیا می توانم بگویم چه کاری با مادرم داشتید، یا لطفا اگر پیغامی دارید به من بگوید تا به مادرم بگویم.” و به فرزند خود بگویید که اطلاعات را بنویسد، آن را برای تماس گیرنده تکرار کند و از تماس گیرنده بپرسد که چگونه نام او نوشته میشود.

  1. رفتارهای مناسب سر میز غذا را به فرزند خود آموزش دهید:

فرقی نمی کند که این یک وعده غذایی بزرگ در تعطیلات با خانواده باشد یا یک شام معمولی در طول هفته ، فرزند شما باید رفتارهای اصلی میز غذا را به خوبی انجام دهد. رفتارهای مناسب اولیه مانند صحبت نکردن با دهان پر یا منتظر ماندن تا زمانی که غذا به همه داده شود ، حتی کوچکترین دانش آموزان دبستانی می توانند از آنها پیروی کنند. و با بزرگتر شدن کودکان ، آنها می توانند به چیدن میز شام و یک گفتگوی دلپذیر کمک کنند.

تربیت مناسب کودکان

  1. یکی از اصول مهم در تربیت مناسب کودکان، آموزش سلام کردن است

نشان دادن نحوه صحیح استقبال كودكان از مهمترین مهارتهایی است كه می توانید به او بیاموزید. به فرزند خود بیاموزید که در چشمان افراد نگاه کند ، مستقیماً با آنها روبرو شود و هنگام ملاقات با آنها دست تکان دهد. یک راه عالی برای تمرین این مهارتها بازی تظاهری (تظاهر به نقش دکتر، معلم، خاله، …) است که هنگام بازی با فرزندان خود این رفتارها را روی انها تمرین کنید.

  1. به فرزند خود یادآوری کنید که با مردم به گونه ای صحبت کند که آنها می خواهند با آنها صحبت شود:

این بدان معناست که از اظهارات بی ادبانه مانند “ساکت شو” استفاده نکنید ، یا با لحن غیر دوستانه صحبت کنید ، حتی وقتی با کسی مخالفت می کنید.

  1. نوشتن نامه “تقدید و تشکر” را به آنها بیاموزید:

البته این امر یکی از پایه های اصلی اخلاق خوب است. با بزرگتر شدن بچه ها ، والدین می توانند آنها را تشویق کنند تا یادداشت تشکر بنویسند ، ترجیحاً با قلم و کاغذ. ناگفته نماند که بچه ها باید یاد بگیرند چگونه از هدایایی که دریافت می کنند تشکر کنند. اما باید به آنها یاد داد که از افرادی که به آنها کمک می کنند یا به آنها خدمت می کنند ، مانند پیشخدمت ها در رستوران ها ، و حتی مادر و پدرشان هنگامی که در انجام کارهای روزمره خود کاری برای آنها انجام می دهند ، تشکر کنند.

  1. برای تربیت مناسب کودکانتان به فرزند خود رفتارهای خوب بازی را بیاموزید:

به فرزند خود یادآوری کنید که هنگام بازی از قوانین خانه دوستش پیروی کند و قبل از رفتن همیشه نظافت خود را انجام دهد. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما همیشه به میزبان یا مهماندار خوش آمد می گوید ، هرگز پاهایش را روی مبلمان نمی گذارد و منتظر می ماند تا اول میزبان غذا را بخورد. همچنین بر اهمیت استفاده از صدای آرام “صدای کتابخانه” در داخل خانه تأکید کنید. اگر فرزند شما میزبان زمان بازی (playdate) است ، مطمئن شوید که او دوست خود را در اولویت قرار می دهد ، مثلاً بهترین صندلی را به او بدهد و در وهله اول به او خدمت کند.

  1. یک مثال خوب و الگوی خوب برای فرزندان باشید:

مطمئناً فرزند شما با مشاهده و تماشای شما خیلی از رفتارها رایاد می گیرد و الگو برداری میکند، بنابراین به رفتار خود خوب نگاه کنید. آیا وقتی کسی برای شما کاری انجام می دهد تشکر می کنید؟ آیا با فرزند و اطرافیان خود محترمانه صحبت می کنید؟ آیا با خانواده، دوستان و حتی غریبه ها با ادب و احترام رفتار می کنید؟ برخورد و رفتارهای خود را ارزیابی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را انجام دهید تا فرزند شما بتواند از شما به عنوان یک الگو برای پیروی استفاده کند ، تا می آموزد چگونه با مردم ارتباط صحیح برقرار کند.

  1. برای تربیت مناسب کودکانتان، همدلی را به آنها بیاموزید:

فرزند خود را عادت دهید که به کسانی که ممکن است نیازمند باشند توجه کند. به او بیاموزید که فراتر از نیازهای خود فکر کند و به این فکر کند که چگونه می تواند به کسی که ممکن است به کمک نیاز داشته باشد کمک کند.

سخن اخر

به یاد داشته باشید که برای تربیت مناسب کودکانتان، شما استانداردها را برای فرزندان خود تعیین کرده اید. اگر سر میز شام هستید و با تلفن همراه خود پیام می نویسید یا مرتباً با افراد بی ادبانه صحبت می کنید ، فرزند شما این رفتارها را دیده و انالیز کرده و به احتمال زیاد آنها را کپی می کند. پس اگر می خواهید فرزندی با ادب و خوش اخلاق داشته باشید ، اولین کاری که باید به عنوان والدین انجام دهید، این است که رفتار و برخورد خودتان را خوب بررسی کنید و مطمئن شوید که خودتان به طور مداوم رفتارهای خوب را تمرین می کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *